Mit értünk pontosan chiptuning alatt?
A chiptuning egy olyan technika, mely amellett, hogy speciális, megdöbbentően hatékony tud lenni. Ennek segítségével személyautónk vagy haszongépjárművünk teljesítménye, és egyéb működési aspektusai fokozhatóak anélkül, hogy motorján bármiféle fizikai változást, esetleg alkatrészcserét kéne elvégezni.
Két dolog teszi lehetővé a chiptuning elvégzését.. Az egyik az, hogy a mai modern gépjárművek belső égésű motorját egy elektronikus vezérlőegyég, ún. ECU (Electronic Control Unit) vezérli a rákapcsolt jeladók által küldött jelek alapján. A másik pedig, hogy a gyárak különböző megfontolásokból rendszerint alulméretezik a gépjárműveik motorját vezérlő szoftvert, teret adva ezáltal a tuningolás számára. Ezt többnyire az élettartam növelése érdekében, ill. a nem jó minőségű üzemanyag használatának esetére való felkészülésből teszik, de bizonyos, különösen „jó anyagból készült” járművek esetében pl. csak az azonos motorblokkal készült, de különböző árfekvésű típusok teljesítménybeli „rangsorolása” céljából. Ilyen járművek esetében sokszor a gyártói garancia sem vész el, ha a gyári chiptuninggal megnöveljük a teljesítményüket.
A motorvezérlő ECU-ra kötött jeladók folyamatosan mérik a motor működésével kapcsolatos bizonyos mennyiségek (mint pl. főtengely fordulatszáma, főtengely nyomatéka, motor hőmérséklete, üzemanyag hőmérséklete, levegő hőmérséklete a szívócsőben, kipufogógáz hőmérséklete, levegő térfogatárama a szívócsőben, üzemanyag nyomása, gázpedál helyzete, üzemanyagfogyasztás stb.) értékét, az ECU a vezérlést magát pedig a motorban elhelyezett, ún. beavatkozó szervek segítségével végzi a befecskendezés időzítésének, az üzemanyag mennyiségének, az előgyújtás szögének, adott esetben a turbónyomásnak és egyebeknek a befolyásolásán keresztül. (Szeretnénk megjegyezni, hogy egy modern személyautóban összesen akár több tíz ECU is lehet, amelyek közül csak az egyik végzi a motor vezérlését, a többi pedig többek között a kormányszervoval, az automata váltóval, a fékekkel, a tempomattal, az ajtókkal, az ülésekkel, a klímaberendezéssel stb. „foglalkozik”.)
A motorvezérlő ECU szoftvere egy memóriachipben található, amelyet régebben ki kellett cserélni vagy, ha írható memóriáról volt szó, akkor legalábbis átmenetileg ki kellett venni ahhoz, hogy felül tudják írni a benne levő programot. Innen ered a chiptuning elnevezés, amely a dolog mai gyakorlatára használva viszont már nem annyira találó, mivel az a 2000. óta gyártott járművek esetében már mindössze a szoftvernek az autó szervizcsatlakozójra kötött számítógép segítségével történő felülírását jeleni. Ennyivel egyszerűbbé vált mára a dolog.
Mielőtt a chiptuningnak nekiállnának, legelőször kiolvassák az adatokat a hibatárolóból, mely tartalmazza az esetleges korábbi működési hibákat is, majd ha ezt rendben találták, akkor egy teljesítménymérő padon megmérik a járművünk, hogy pontosan mire is képes. Ezután egy biztonsági másolatot készítenek az eredeti vezérlőprogramról, arra a célra, hogy ha esetleg valami probléma adódna, akkor még mindig vissza tudják tenni az eredeti szoftvert, felülírva a módosítottat. Miután ez megtörtént, ismét teljesítménypadra kerül az autó, hogy ellenőrizzék a chiptuning sikerességét. Ha további optimalizálásra van szükség, akkor még tovább módosítanak a szoftveren, majd ezután újra elvégzik a teljesítménymérést. Ezeket a lépéseket addig ismételgetik, míg megfelelőnek találják az eredményeket. Mindez a tuningműhelyek általi teljesítményoptimalizálásra vonatkozik. Gyári chip tuning esetében, amikor egy autótípus két, csak vezérlőszoftverükben különböző altípusa közötti távolságot szeretnénk áthidalni, nincsen szükség a fent leírt optimalizásra. A hibaadatok kiolvasásának és a kiindulási szoftververzió archiválásának persze ilyenkor is van értelme.
Bízunk benne, hogy eme rövid összefoglalónk hasznos információkkal szolgált.
Online marketing partner:
online marketing és keresőmarketing videó
keresőmarketing és keresőoptimalizálás videó